Co je znakem dobré restaurace?
V silné konkurenci jde o nesnadný boj
Podnikat v oblasti gastronomie není lehké. Věděli by o tom vyprávět majitelé provozů, kteří musí často vyvinout maximální úsilí k uspokojení klienta, který je čím dál náročnější. Navíc, v paměti máme nechvalné období, kdy gastro zařízení bojovala s pandemií. Pro některé to mělo fatální následky a ukončili svou činnost. Ale i byrokracie, nárůst cen energií, konkurenční boj a nedostatek personálu jsou problémy, se kterými se majitelé často potýkají. Docílit, aby byznys fungoval, není snadné. K zdárnému průběhu je důležité získat na svou stranu konzumenta, tedy zákazníka, který se do vašeho provozu bude rád vracet a zanechá zde svůj kapitál. A to vyžaduje veškerou snahu.
Pokud bychom na ulici udělali anketu a zeptali se lidí, co musí najít v restauraci, aby se do ní opět vrátili, bezpochyby bychom dostali odpovědi typu – dobré a kvalitní jídlo, milý personál, čisté a příjemné prostředí nebo dostatečnou nabídku pokrmů. Odpovědi jsou logické, vždyť do podobných zařízení chodíme hlavně kvůli jídlu a zároveň se chceme cítit co nejlépe. Fungování provozu tak ovlivňují mnohé faktory. Musíme podotknout, že dobrá restaurace nemusí být jen luxusním podnikem s nabídkou exkluzivních jídel. Zpravidla stačí chutné pokrmy, milá obsluha a budete „mít plno.“
Kvalitní jídlo
Návštěvník přichází do restaurace nejčastěji s cílem dobře se najíst. Proto je nutné nabízet jídlo, které jej nasytí a bude mu chutnat. Ideální je vařit pokrmy z čerstvých surovin. Dnešní podnikatelé si často tento fakt neuvědomují a ve snaze ušetřit používají v kuchyni polotovary. Pokud existuje možnost, tak určitě bude přínosem oslovení lokálních výrobců s domácími surovinami. Málokterý klient ocení polotovar, který si sám dokáže koupit v obchodě. Tvorbě jídelníčku je nutno věnovat jistý čas, aby byla nabídka vyvážená a každý si z něj vybral podle vlastní chuti. Měl by být poutavý a přehledný, stejně tak naservírované jídlo.
Ochotný personál
I to nejlepší jídlo ztratí chuť, pokud vám jej bude servírovat nevrlý personál. Úsměv na tváři, ochota poskytnout zákazníkovi kompletní servis a vstřícnost jsou základními atributy, které jsou nezbytné, aby byl zákazník spokojen. Pokud host po vstupu čeká několik minut, než si ho někdo všimne, jedná se o jednu z nejhorších reklam pro dané zařízení. Když při případných požadavcích komunikuje číšník neochotně nebo až odměřeně, znamená to jediné. Host odejde zklamaný, možná rozzlobený a jen sotva se na dané místo opět vrátí.
Čistota
Téma, které není nutné blíž rozebírat. Nikdo se nebude cítit dobře, pokud jsou na stole drobky, zbytky jídel po předchozích hostech či ušpiněné sklenice a talíře. Restaurační ubrus je jednou z výkladních skříní provozu a během dne se u něj vystřídají mnozí hosté. Pokud chce hoteliér nebo majitel restaurace ušetřit na nákladech a nechce neustále ubrus měnit, vhodné je zvolit takový, který má teflonovou úpravu. Díky ní tekutiny nevsakují do látky, ale drží se na povrchu a lze je setřít obyčejným hadříkem. Je nutné dbát také o čistotu okolních prostor, ku příkladu barového pultu, podlahy a v neposlední řadě toalet a okolí exteriéru podniku. Restaurace je jeden komplex a dobré jídlo nemusí automaticky znamenat, že klient bude odcházet spokojen.
Hudba a výzdoba
Příjemnou atmosféru v podniku doladí hudba. Neměla by však být příliš hlasitá, aby nerušila hosty při jídle a rozhovoru. V tomto směru se fantazii meze nekladou, ale měla by být v souladu s typem provozu. Například v oblíbených a navštěvovaných kolibách je plusem lidová hudba, která dotváří celkovou podobu podniku. Neméně důležité jsou různé detaily a doplňky, výzdoba či barevnost interiéru. Kýčové prvky nepatří na stůl ani do celkového prostoru restaurace.
Interiér by měl být příjemný, aby se v něm každý cítil dobře. Oblíbené barvy jsou zejména zelená nebo klasická bílá, tmavší mají intimnější charakter. Odborníci se shodli, že méně by se měla využívat žlutá a ani příliš mnoho barev na jednom místě nepůsobí vábně. Jedná se však o věc vkusu a tyto kroky doporučujeme konzultovat s odborníky. V neposlední řadě hraje svou roli světlo. Přednost má přírodní, ale pokud si majitel restaurace zvolí intimnější atmosféru, měl by vybrat vhodné záclony a dekorační závěsy. Umělé světlo by nemělo být příliš pronikavé ani blikající, neboť by působilo rušivě. Designoví odborníci se shodují, že světlo je jednou z nejdůležitějších prvků vybavení restaurace.
Marketing
Konkurence v gastro službách je velmi velká. Pokud chce podnikatel docílit úspěchu, neměl by oblast reklamy podceňovat. Majitelé a manažeři podniků si musí uvědomit, že nejlepší reklamou je spokojený klient. V současné době je vhodné prezentovat se na sociálních sítích, lidé si rádi fotí jídla a chlubí se jími i ostatním, čili i jejich samotná úprava je detail, na který nelze zapomínat. Nezbytností je aktuální přehledná webová stránka s nabídkou jídel a nápojů. Ideální je, když restaurace komunikuje se zákazníky i online a případné připomínky se snaží vydiskutovat, případně pozitivně reaguje na pochvalu. Měřítkem spokojenosti jsou recenze, které dnes hrají velmi důležitou roli při rozhodování, zda si zákazník vybere právě vás. Investovat i do jiných forem reklamy se určitě vyplatí.
Další prvky
Dobrá restaurace má mnoho znaků. Zda se však rozhodnou do ní zákazníci pravidelně chodit, závisí od mnoha faktorů. Výše jsme zmínili některé, ale existují i další, které mohou zaručit úspěch. Hosté oceňují nejen dobré jídlo, ochotu personálu nebo čistotu provozu, ale také další větší či menší detaily, jako připojení na wifi, dětský koutek, malá pozornost, možnost posezení na terase a podobně.
Na trhu působí mnohé podniky a které si klient vybere, je jen na něm. Podstatné je, aby domů odcházel spokojený po všech stránkách. Dokážete-li uspokojit jeho potřeby a přidáte něco navíc, dobré jméno podniku se rychle rozšíří a lidé se do něj budou rádi vracet.