Léto jsme zvládli. Co bude dál?

Situace se opět zhoršuje

S pandemii koronavirus bojujeme již více než rok. Snad neexistuje oblast společenského života, která by její vliv nepocítila. Zatímco někoho zasáhla více, jiní se jí vyhnuli o něco lépe. Dopady krize budeme zřejmě pociťovat ještě několik let. Nejistá budoucnost a mnoho nezodpovězených otázek vlévají do lidí často nejistotu, strach a nejasnou vizi, co bude dál. Hotelové a restaurační služby s napětím sledují aktuální vývoj. Ale bojujeme. Všichni jsme na jedné lodi a doufáme, že navzdory tolika negativům se opět dostaneme do doby před pandemie. Některé státy Evropy se k tomu pomalu přibližují, ale zdá se, že Česká republika si bude muset ještě nějaký ten čas počkat. Zda to budou měsíce nebo roky, neznámo.

sizer

Náročným obdobím si prošla i naše společnost. Dlouhodobě zavřené ubytovací zařízení a gastronomie, na čele s hotely, penziony, restauracemi a dalšími, nám jasně ukázaly, že fungování v takovém období bude velmi náročné. I proto jsme s nedočkavostí čekali na lepší časy. A ty naštěstí přišli během letních měsíců letošního roku. Ožil turistický ruch, lidé začali opět jet na dovolenou, navštěvovat restaurace či organizovat svatby a různé společenské události. Tato skutečnost ovlivnila i naši výrobu. Majitelé provozů ve velkém zařizovali své podniky a poptávka po našich produktech neustále stoupal. Naši zaměstnanci odvedli kus dobré roboty a alespoň z části pomáhali zachránit výpadek ve výrobě z předešlých měsíců. Proto můžeme ostatní období hodnotit kladně.

 

"Dosáhli jsme velmi dobré výsledky. Poptávka po našich výrobcích se výrazně zvýšil. V jistých momentech jsme nestíhali vyrábět, takže naši klienti museli na produkty několik dní čekat. Ale mnozí to pochopili a vzali to jako fakt," řekl Milan Franek, jednatel společnosti Horeca textil.

 

Noví zákazníci

Pozitivním faktem, kromě zvýšené poptávky a stabilního prodeje, je nejen věrnost našich stálých zákazníků, ale také příchod nových. "Měsíc květen byl velmi silný. Vidím za tím poučení zákazníků z minulého roku. Objednávali více především hotelový textil , povlečení, ručníky či osušky. Vrchol jsme dosáhli v červnu a v červenci. Menší poptávka byla po  restauračním textilu, nakolik svatby byly omezené a lidé je překládali na pozdější období léta," vysvětlil dále jednatel. Prognózy se naplnily a restaurační textil zažil největší boom během srpna, protože bylo všude hodně svateb."Penziony a hotely měli více hostů, potřebovali zvýšené množství prádla. Vysvětlím to jednoduše. Jako provozovatel zařízení potřebujete prádlo na každou postel a vynásobte si to třemi, neboť mnozí hosté prospí jen jednu noc. Postele musí převlékat po každém klientovi a když si k tomu přidáte skutečnost, že prádelna nepere každý den, tak bez dostatečných zásob se prostě neobejdete. Proto byli nuceni více nakupovat povlečení, ručníky , osušky , župany .. .," pokračoval Franek.

 

Drahá bavlna

Nárůst poptávky a nedostatek zboží vidíme v mnoha oblastech. Automobilkám chybí komponenty, sektoru informačních technologií zase čipy do jednotlivých zařízení, nemluvě o stavebnictví, které prochází těžkým obdobím. Odběratelé proto často s cenami ani nekalkulujú. Podstatné pro ně je, že dokáží zajistit potřebný zboží, kterého je na trhu nedostatek. Zde se dostáváme k situaci, že cena výstupů je výrazně vyšší a zákazník si prostě musí za daný výrobek zaplatit více. Společnost Horeca textil ale vychází klientům vstříc a ceny svých produktů výrazně nezměnila, i když bez nulového navýšení cen to prostě nejde." Enormně se zvýšila cena bavlny, naší základní suroviny. Abych byl konkrétní, tak je to o sto procent, a to je obrovské číslo. Přesto jsme zvedli ceny za naše produkty jen minimálně," vysvětlil Franek, ale zároveň dodal, že cena se může projevit později. Někteří producenti ze segmentu horeca byli nuceni navýšit ceny o desítky procent již během tohoto roku.

 

Co bude dál?

Na tuto otázku neumí dnes nikdo odpovědět. Faktem ale je, že vrchol prodeje dosáhla naše společnost v letních měsících. Pandemická situace se v současnosti rapidně zhoršuje a pociťujeme to i my. Výrazně klesá poptávka a do konce roku může být ještě horší. "Současný stav a platná nařízení mají za následek pokles objednávek. Svateb je stále méně, to samé platí o oslavách, kongresy v hotelích prakticky neexistují. Když k tomu přičteme nízkou proočkovanost obyvatel a zpřísňování opatření naší země, prostě musíme cítit pokles výnosů," vysvětlil dále.

Nikdo neví, jaké budou omezení v nejbližších dnech, týdnech či měsících. "Rádi se necháme překvapit, pokud situace nebude podobná té z loňského podzimu a letošního jara. Záležet bude i od zimní sezóny, zda budou otevřeny lyžařská střediska a další faktory," pokračoval. Milan Franek si uvědomuje, že přežít ze tří-čtyř silných měsíců celý rok je nereálné a pokles tržeb společnost Horeca textil  ještě pocítí. "Naše firma zatím funguje ve standardním režimu. Výhodně nakupujeme a díky vlastní výrobě máme situaci stabilizovanou. Velkým plusem je pro nás i nákup materiálů přímo od dodavatele a f ne přes "tři ruce," dodal na závěr.

Nezbývá nám tedy nic jiného jen čekat, jak se situace s pandemií bude vyvíjet. Nikdo si netroufá říct, jaký dopad může mít na jednotlivé sféry společenského života. Jedno je však jisté. Pokud by nastal podobný uzamčení, jaký byl na přelomu let, mnohé podniky již další zavírání nepřežijí. To půjde ruku v ruce i s naší firmou, jejíž klesnou objednávky, bude nižší poptávka a tím i výnosy. Držme si palce a věřme, že nejbližší dny a týdny společně zvládneme s co nejmenšími újmou.

share facebook Sdílet
Další zajímavé články
Newsletter

Nechte nám Váš email a bud'te informovaný o novinkách, článcích a slevách.